Nacházíte se zde: Úvod Info službyPočítačové centrumNávody › Jak se bránit nevyžádané poště (spam)

Jak se bránit nevyžádané poště (spam)

Jak si nastavím svůj poštovní klient aby zachytil většinu nevyžádané pošty? Dále je popsáno nastavení jak v klientu Windows (na stanicích v síti AMU), tak v přístupu přes web.

Proti spamu se na AMU můžete chránit kombinací dvou metod:
- využitím centrální antispamové ochrany instalované na serveru příchozí pošty AMU;
- vlastními akcemi s mechanismem pro zpracování nevyžádané pošty.

  1. Centrální antispamová ochrana na příchozím poštovním serveru celé AMU (v režii Počítačového centra) doplňuje u podezřelých zpráv do položky "Věc" tuto sekvenci ***SPAM*** .
    Např. Věc: An auction is starting se změní na Věc: ***SPAM*** An auction is starting.
    Závadnost zprávy však pouze odhadujeme, takže zprávy nelikvidujeme, nýbrž Vám je takto označené doručíme. Vy pak máte možnost vytvořit si sami zvláštní složku s názvem Spam a pravidlo, které označené zprávy automaticky do složky "Spam" přesunuje. V ní můžete zprávy kontrolovat, mazat nebo zařazovat do jiných složek.

    a) Tvorba složky Spam v klientu Windows (na stanicích v síti AMU):

    -- Klikněte na složku "Organizátor" pravým tlačítkem myši
    --- Vyberte "Nová složka"
    ---- Vyplňte Název složky: Spam
    ----- Klikněte "Další"
    ------ Klikněte "Dokončit"

    b) Tvorba pravidla spam v klientu Windows (na stanicích v síti AMU):

    -- Klikněte na položku menu "Nástroje"
    --- Vyberte "Pravidla"
    ---- Vyplňte Název pravidla: spam
    ----- Vyberte událost "Nová položka"
    ------ Zaškrtněte Položky "Přijaté"
    ------- Vybrat Typ položek "Pošta"
    -------- Definovat podmínky "Věc" "Začíná" ***SPAM***
    --------- Konec
    ---------- OK
    ----------- Překrývající se události: Nevadí (Ano nebo Ne)
    ------------ Přidat akci: vybrat "Přesunout do složky"
    ------------- Zaškrtnout nově vytvořenou složku "Spam"
    -------------- Přesunout
    --------------- Uložit
    ---------------- Zapnout (zaškrtnout) pravidlo "Spam"
    ----------------- Zavřít

    Uzavřít a znovu spustit GroupWise
    Nové zprávy označené ***SPAM*** se do složky Spam přesunou automaticky. Staré můžete převést ručně.

  2. Sami můžete každou příchozí zprávu předat ke zpracování mechanizmu "Zpracování nevyžádané pošty". Zpracování se týká buď celé adresy nebo jen domény.
    Internetová doména je část elektronické adresy, která následuje za znakem @. Například adresa martin@mojeposta.cz má internetovou doménu mojeposta.cz.

Postup v klientu Windows (na stanicích v síti AMU):

Klikněte pravým tlačítkem myši na zprávu a v menu vyberte "Nevyžádaná pošta". Napoprvé se automaticky vytvoří nová složka s názvem "Nevyžádaná pošta".

Pro zpracování internetové pošty pak máte u každé zprávy tyto možnosti:

Můžete přidat jednotlivé elektronické adresy nebo celé internetové domény do seznamu blokovaných adres. Položky z těchto adres či internetových domén budou blokovány a nikdy nedorazí do vaší schránky. Můžete nastavit jejich přesouvání do koše.

Můžete přidat jednotlivé elektronické adresy nebo celé internetové domény do seznamu filtrovaných adres. Položky z těchto adres či internetových domén budou přesunuty do složky Nevyžádaná pošta ve vaší schránce. Můžete také zadat, že položky v této složce budou po určené době automaticky odstraněny.

Můžete zadat, že veškeré poštovní položky od uživatelů NEUVEDENÝCH ve vašich osobních adresářích (včetně adresáře Časté kontakty a libovolných osobních adresářů, které jste si vytvořili) budou přesunuty do složky Nevyžádaná pošta. (Zapnout "filtrování pošty s použitím osobních adresářů").

Kromě seznamu blokovaných a filtrovaných adres existuje ještě seznam důvěryhodných adres. Do tohoto seznamu můžete přidat adresy či internetové domény, které nechcete blokovat ani filtrovat, bez ohledu na obsah ostatních dvou seznamů. Váš seznam blokovaných adres může například obsahovat doménu firma-x.cz. Kromě toho však máte jednoho přítele s adresou pritel@firma-x.cz. Tuto adresu je pak třeba přidat do seznamu důvěryhodných adres.

Přístup k poště přes web (WebAccess):

 

a) Novou složku "Spam" vytvoříte pomocí ikony "Přidat složku";

b) Nové pravidlo, pro automatické přesuny označených zpráv do složky "Spam" vytvoříte přes ikonu "Možnosti":
- Pravidla
-- Typ: Přesunout do složky"
--- Vytvořit
---- Název pravidla: Spam
----- Pravidlo: Pokud "Věc" - "Začíná" - ***SPAM***
------ Definovat akci - Vybrat cílovou složku "Spam"
------- Uložit

Poté klikněte "Aktualizovat".

Individuální práce s jednotlivými zprávami není ve WebAccess možná, avšak možnosti a restrikce, které si nastavíte v klientu windows, fungují i v přístupu přes web.


Závěr:
Kombinací postupů 1) a 2) se bráníte proti spamu jak s využitím centrálních prostředků instalovaných na serverech AMU, tak sami vlastními akcemi. Máte přitom stále nad veškerými zprávami plnou kontrolu a svobodu rozhodování.

 

V zájmu korektnosti je však třeba uvést, že stoprocentní ochrana před spamem bohužel není možná.

© 2007-2011 Akademie múzických umění v Praze