Nacházíte se zde: Úvod Aktuálně › Sbližování metodologií na Divadelní fakultě AMU

Sbližování metodologií na Divadelní fakultě AMU

Divadelní fakulta AMU ve dnech 24.–26.3.2017 uspořádala spolu s partnerskou londýnskou divadelní školou Rose Bruford College ke světovému dni divadla mezinárodní sympozium s názvem Slovo na S: Sbližování metodologií. Tématem sympozia bylo dědictví K.S. Stanislavského a proměny jeho metody v dílech jeho následovníků v průběhu 20. století se zvláštním důrazem na výchovu k herectví. Sympozia se zúčastnilo více než 60 předních odborníků z celého světa.
Sbližování metodologií na Divadelní fakultě AMU

Hlavní přednášky přednesli prof. Anatolij Smeljanskij, emeritní rektor Školy Studia MCHAT a v současné době vedoucí magisterského programu divadelních studií na Harvadské univerzitě, a prof. Jan Burian, ředitel Národního divadla a vedoucí katedry činoherního divadla DAMU. Tři dny nabitého odborného programu ve třech paralelních skupinách nabídly 17 referátů a panelových diskusí, 9 praktických dílen, projekci nového filmu Stanislavský a jóga a prezentace 2 nových titulů odborné literatury.

Zcela novým fenoménem bylo znovuobjevení odkazu Nikolaje Děmidova, klíčového spolupracovníka K.S.Stanislavského, který výrazně přispěl k formulování systému, ale byl posléze cíleně eliminován z divadelní historie, zejména díky svému vztahu k józe a moderní psychologii. Jeho nedogmatické, organické pojetí herecké práce ohrožovalo stalinistické zneužití odkazu Stanislavského jako pilíře socialistického realismu. Dalším široce diskutovaným problémem byla realita divadelní praxe a výuky divadla na divadelních školách, v anglosaských zemích citelně poznamenaná pojetím divadla a studia jako komodity.

V rámci doprovodného programu měli odborníci možnost zhlédnout autorskou inscenaci Kamarádi studentů činoherního divadla, která byla přijata s velkým uznáním. Zahraniční odborníci vysoce oceňovali přesné a vyrovnané herecké výkony i skutečnost, že studenti zpracovávají témata své generace formou totálního divadla v podstatě studiovým způsobem. Význam studií byl ostatně opakovaně zmíněn jako klíčový pro formování Stanislavského odkazu. Studiová divadelní tvorba je také tím nejcennějším principem, který lze využívat v moderní divadelní práci, bez ohledu na to, k jaké dílčí tradici se tvůrci hlásí. Jak zdůraznil prof. Burian, právě organizace výuky na bázi divadelních studií, v nichž spolupracují studenti herectví, režie, dramaturgie a scénografie, je základem pedagogického konceptu na Divadelní fakultě AMU.

MiltonJusticeStellaAdlerMethodWithoutMadnessTheStellaAdlerTechnique.JPG

prof.AnatolySmelianskyprofMichaelEarley.JPG

prof.PaulFryer.JPG

 

 

© 2007-2011 Akademie múzických umění v Praze