Trajektorie životních i profesních cest můžou vést přímo anebo můžou být trochu křivolaké s různými zákoutími a oklikami. Je skvělé, co si na nás život přichystá za změny a výzvy. To podstatné je, že na konci je spokojený a naplněný - nejen ten - profesní život. Následující příběhy osobností z řad absolventů a absolventek AMU, jsou toho příkladem.
Copywriter, skladatel hudby a režisér zvukové stránky reklam, Creative Director pro Apple, autor dvou publikací o historii pivovarů… Tím vším se zabývá Igor Paleta, který se do svých šestadvaceti let věnoval pouze hudbě. „Ke konci studia na AMU se ale začal ozývat i další talent či záliba, a to psaní scénářů a fascinace kreativitou reklamy,“ líčí Igor s tím, že nemá na mysli tu prodejní reklamu, kterou denně vidíme v televizi, ale kreativní reklamu, kterou poznal v zahraničí a na kreativních soutěžích. „Potkalo se to zrovna s obdobím jakési přesycenosti klavírem, který jsem tehdy studoval na HAMU. Měl jsem dost toho každodenního mnohahodinového cvičení a stresu z veřejného vystupování,“ popisuje Igor, co ho přivedlo k tomu udělat si hned po škole na pár let od klavíru odbočku a nastoupit do reklamní agentury. Momentálně funguje na volné noze a pracuje na tom, co si ho najde. „Teď se mi zrovna naskytla příležitost dostat se zpátky k profesi klavíristy, když se moje muzika dostala do multižánrového představení Rozhovory s útěkem choreografa a režiséra Martina Dvořáka,“ přibližuje Igor, podle něhož právě ty nejkreativnější věci vznikají mezi dvěma nebo více obory. „Když zkombinujete třeba hudbu J. S. Bacha a break dance. Nebo francouzskou a japonskou kuchyni a zkoumáte, co z toho může vzniknout. Pokud je člověk zakletý jen do jednoho oboru, jede podle léty nastavených způsobů práce. Dělá věci tak, jak se to dělalo vždycky. Protože se to osvědčilo. Ale kreativitě se v takovém prostředí nedaří. Ta potřebuje riskovat a nebát se nezdaru,“ vysvětluje vystudovaný klavírista a dodává, že v tomto smyslu svoji profesní multižánrovost vnímá jako konkurenční výhodu. Na kreativitu pohlíží také jako na jednu z možných cest v dnešním světě, v němž umělá inteligence už pomalu začíná lidem ukusovat práci. „Vezměme si třeba známý projekt From the future world, kde umělá inteligence zkomponovala skladbu ve stylu Antonína Dvořáka. Je fascinují, co AI dokázala. Ale nemůžu si pomoct, pořád bylo cítit, že jde jen o poskládání Dvořákovských postupů do celkem smysluplného celku. Postrádal jsem v tom něco nového a celkový oblouk díla. To je zatím doména jen kreativního přístupu lidského génia, který přichází s dosud neviděným a neslyšeným,“ vypočítává. A co Igora Paletu na jeho profesní rozkročenosti baví nejvíc? „Hlavně se nenudíte. Vaše mysl díky tomu tak snadno nevyhoří. Myslím tím stav, kdy máte své profese plné zuby a chcete to zabalit. Prostě si udržujete příjemný balanc,“ uzavírá s tím, že by se klidně jednou rád ještě pustil do podcastu o klasické hudbě nebo složil klavírní hudbu k filmu. Tak uvidíme.
28. června 2023
Akademie múzických umění v Praze
Malostranské náměstí 259/12
118 00 Praha 1
IČ: 61384984
DIČ: CZ61384984
ID datové schránky: ikwj9fx