Semestrální volitelný kurz organizovaný v rámci rektorátního programu pro doktorandy.
Kurz je zakončený zkouškou a jeho hlavní cíle jsou:
- získat základní orientaci na poli humanitních oborů a jejich metodických přístupů, zejména teoretických přístupů v oblasti divadla, filmu a hudby;
- osvojit si základní publikační dovednosti a zorientovat se v publikačních standardech.
Termíny: 2. 11., 16. 11., 30. 11., 14. 12.
Čas konání: 9.30-11.00 + 11.30-13.00
Místo konání: posluchárna č. 121 (přízemí), Dům U Bílého jelena, Tržiště 20, Praha 1
Program kurzu:
2. 11. 2018 Jan Jiřík (AMU)
Prezentace programu kurzů Centra pro doktorská studia AMU a konference Teritoria umění; prezentace odborných časopisů, odborné zdroje a rešerše
Seminář: Komentovaná prezentace doktorských výzkumných záměrů a jejich metodologie.
Abstrakty doktorských projektů je třeba poslat v elektronické podobě do 31. 10. 2018 na adresu jan.jirik@amu.cz.
16. 11. 2018 Pavel Janoušek (DAMU)
Přednáška: Základní metodologické přístupy k myšlení o umění, zejména o divadle. Od pozitivismu ke konceptuálnímu pojetí vědy.
Seminář: Diskuse nad odevzdanými abstrakty textů o divadle.
Abstrakty interpretovaného textu v rozsahu 2000-2500 znaků je třeba poslat v elektronické podobě do 12. 11. 2018 na adresu jan.jirik@amu.cz
30. 11. 2018 Iva Oplištilová (HAMU)
Přednáška: Základní výzkum a teoretické přístupy v oblasti hudby. Pozice hudební teorie v rámci hudebněvědných disciplín, její proměny a přesahy. Různé přístupy ke studiu hudební struktury. „Jak“ nebo „co“? Cíle a prostředky hudební analýzy. Percepce jako východisko pro zkoumání nejen hudebního díla.
Seminář: Diskuse nad odevzdanými abstrakty textu I. Oplištilová: Proměna paradigmatu.
Abstrakty interpretovaného textu v rozsahu 1500-2000 znaků je třeba poslat v elektronické podobě do 26. 11. 2018 na adresu jan.jirik@amu.cz
14. 12. 2018 Helena Bendová (FAMU)
Přednáška: Základní výzkum a teoretické přístupy v oblasti filmu. Bádání o filmu coby interdisciplinárním poli různých přístupů sahajících od poetických esejů až po empirické výzkumy. Historie filmové vědy od 10. let minulého století a její vztah k jiným vědám na jedné straně a k praktickému, tvůrčímu myšlené na straně druhé. Vývoj vědního oboru filmová věda mj. vyjevuje, jak je komplikované spojit estetické, nutně hodnotící a částečně subjektivní vnímání umění se snahami o dosažení standardů „vědeckosti“ známých z jiných věd.
Seminář: Diskuse nad odevzdanými abstrakty textu Marie-Laure Ryan: Avatars of Story.
Abstrakty v rozsahu 1000-1500 znaků je třeba poslat v elektronické podobě do 10. 12. 2018 na adresu jan.jirik@amu.cz
Pracovní literatura seminární části kurzu:
V rámci kurzu budou studenti pracovat s následujícími texty. Všechny texty budou zapsaným studentům dostupné v elektronické podobě.
1. k 16. 11. krátké ukázky z následujících textů:
G. Freytag: Technika dramatu; O. Zich: Estetika dramatického umění; P. Szondi: Teorie moderního dramatu; J. Veltruský: Drama jako básnické dílo; A. Kotte: Divadelní věda.
2. k 30. 11. studii: Iva Oplištilová: Přeměna paradigmatu, Živá hudba.
3. k 14. 12. studii: Marie-Laure Ryan: Avatars of Story, Electronic Mediations.
Hodnotící kritéria kurzu:
K získání zkoušky je třeba si osvojit předem znalost všech textů, se kterými se bude v rámci kurzu pracovat, odevzdat všechny požadované písemné úkoly a aktivní účast na semináři.
Písemné úkoly se odevzdávají nejpozději 4 dny před konáním semináře vyučujícímu elektronicky.