Centrum pro doktorská studia AMU otevřelo v akademickém roce 2021/2022 novou podobu kurzu Výzkumné a publikační metody, jenž je určen všem studentům a studentkám doktorských studijních programů AMU.
Obsah nového kurzu vychází z dosavadních zkušeností a zohledňuje aktuální potřeby studentů doktorského studia všech tří fakult AMU; vychází přitom i z výsledků sociologických šetření, která v letech 2018 a 2019 proběhla mezi současnými i bývalými studenty doktorských programů AMU, a snaží se zohlednit některé jejich postřehy a podněty. Cílem je nabídnout studentům*tkám doktorských programů vhled do základních oblastí spojených s doktorským studiem (otázky etiky a vědecké komunikace), seznámit je s náležitostmi výzkumu, nabídnout jim nástroje týkající se archivního výzkumu sběru dat či práce s databázemi a informacemi pro jejich vlastní bádání či je seznámit s praxí akademického psaní a publikování v domácích i zahraničních časopisech. Kurz si proto klade za cíle rozvíjet zejména oborově nespecifické znalosti a dovednosti, které jsou pro doktorandy všech doktorských programů AMU (ať již zaměřených na divadlo, hudbu, tanec či audiovizi) potřebné a jejichž zvládnutí patří ke standardnímu vybavení absolventů tohoto typu studia. Na jeho koncepci a realizaci se podílejí pedagogové jednotlivých fakult i externí spolupracovníci AMU.
Kurz je koncipován na celý akademický rok. Má nabídnout i platformu pro diskusi, prostor pro setkávání doktorandů všech tří fakult a příležitosti pro sdílení metodologických přístupů i dalších zkušeností. Obsah kurzu se dělí do šesti tematických bloků (resp. 11 setkání od října do května), které doktorandi mohou absolvovat jednotlivě (1 ECTS za vybrané bloky) či jako celek (6 ECTS).
Forma studia
Kurz se skládá z přednášek, seminářů a workshopů přístupných pro zapsané studenty doktorských studijních programů AMU. Jednotlivé semináře probíhají prezenčně vždy v konkrétní páteční termíny dopoledne od 10:00-12:00 hod v zasedací místnosti 412, AMU, Dům U Bílého jelena, Tržiště 20, Praha 1 (vstup přes přes Hartigovský palác, Rektorát AMU).
Tematické bloky:
1. Akademická etika a vědecká komunikace
2. Informační zdroje a publikační platformy
3. Vytváření odborné knihovny zdrojů
4. Výzkumné projekty a granty
5. Akademické psaní a Research Catalogue
6. Základy sociologických šetření
Jméno vyučujícího: Daniela Jobertová
Cíle: Student/ka si osvojí obecné principy a základní pojmy akademické integrity, typy prohřešků proti akademické etice při výzkumné práci a zveřejňování jejích výsledků. Po dokončení semináře bude schopen/na vymezit, popsat a aplikovat etický rozměr jednání v akademickém kontextu; nastínit varianty chování v eticky nejednoznačných situacích včetně jejich dopadů a navrhnout řešení; vyhodnotit míru porušení citačních zásad v odborném textu; vysvětlit rozdíl mezi porušením akademické etiky a nekvalitním výzkumem.
Obsah:
Jméno vyučujícího: Tereza Czesany Dvořáková
Výsledky učení dané vzdělávací složky: Absolventi se zorientují v nejčastějších typech českých i zahraničních pramenů a dalších informačních zdrojů, které jsou využívány ve výzkumné a vědecké práci. Naučí se prameny dobře citovat. Na konkrétních praktických příkladech zdokonalí své schopnosti rešeršní práce ve veřejných i vybraných licencovaných databázích, rejstřících, knihovních a archivních katalozích.
Obsah kurzu
Jméno vyučující: Veronika Klusáková
Výsledky učení dané vzdělávací složky:
Po dokončení kurzu bude absolvent/ka znát
Obsah kurzu
Jména vyučujícího: Tomáš Langer
Výsledky učení dané vzdělávací složky:
Po dokončení kurzu bude absolvent/ka znát:
Po dokončení kurzu bude absolvent/ka schopen/na
Jméno vyučujícího: Helena Bendová
Výsledky učení dané vzdělávací složky: Absovent/ka získá schopnost definovat svou výzkumnou strategii a zpracovat grantovou žádost základního výzkumu po odborné, personální i rozpočtové stránce.
Studenti dále získají informace o interní podpoře vědy a výzkumu na AMU, s projektovou soutěží AMU i Studentskou grantovou soutěží, seznámí se s typy úspěšně realizovaných projektů, naučí se připravovat přihlášky projektů včetně plánování pracovních postupů, rozpočtů i jednotlivých typů výstupů.
Obsah kurzu
Jméno vyučující: Michaela Fišerová
Výsledky učení dané vzdělávací složky:
Po dokončení kurzu bude absolvent/ka znát
Absolvent/ka
Obsah kurzu
Jméno vyučujícího: Daniela Machová
Výsledky učení dané vzdělávací složky: Absolventi získají základní znalosti a informace z oblasti sociologického šetření. Seznámí se možnostmi kvalitativního a především kvantitativního výzkumu od počátečního nastavení projektu po vyhodnocení dat. V praktické části si vyzkouší sestavit a naprogramovat online dotazník.
Obsah kurzu
Profily členů pedagogického týmu:
Mgr. Helena Bendová
Pedagožka a výzkumnice Katedry herního designu FAMU. Věnuje se zkoumání uměleckých kvalit počítačových her a jejich pozice coby nového média v rámci kultury. Vystudovala filmovou vědu na Univerzitě Karlově. Patnáct let pracovala jako odborná asistentka v Centru audiovizuálních studií na FAMU, kde se zaměřovala mj. na filmovou analýzu a teorii, francouzský film a herní studia. Několik let byla šéfredaktorkou filmového dvouměsíčníku Cinepur a redaktorkou časopisu pro teorii, historii a estetiku filmu Iluminace. Působila jako proděkanka pro vědu a výzkum na FAMU a zároveň jako předsedkyně Rady Státního fondu kinematografie.
Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, PhD.
Vystudovala filmovou vědu na FF UK v Praze a filmovou a televizní produkci na FAMU. V současnosti působí jako odborná asistentka na katedře filmových studií na FF UK a vede Katedru produkce FAMU, kde také vyučuje. V minulosti působila jako radní Státního fondu kinematografie. Je autorkou vědeckých studií věnovaných především dějinám českého filmu, zabývá ekonomickými dějinami filmu, filmovou politikou nebo filmovou výchovou. Je spoluautorkou monografických publikací Prag-Film AG 1941-1945 (SRN, 2008), Generace normalizace. Ztracená generace českého filmu? (NFA, 2016), Jak vznikl film (Argo, 2017) a Jak se dělá film (Argo, 2019).
doc. Mgr. Michaela Fišerová, Ph.D.
Vystudovala estetiku na Université Paris 8-Saint Denis v Paříži, doktorát z filozofie obhájila na Université Paris 7-Denis Diderot v Pařízi, habilitovala se z filozofie na Masarykově univerzitě v Brně V letech 2010–2018 působila jako odborná asistentka na Univerzitě Karlově v Praze. V současnosti působí jako odborný pracovník na katedře Mediálních studií Metropolitní univerzity Praha. Kontinuálně se zabývá výzkumem v oblasti vizuálních studií a současné francouzské filosofie, především dekonstrukce a poststrukturalismu. Je autorkou celé řady odborných studií, které byly publikovány především v zahraničních časopisech ( Filozofia, Philosophy Today, Signata, Tumultes a další). Dále je autorkou odborných monografií Fragmenární vidění. Ranciere, Derrida, Nancy (2019), Dekonstrukce podpisu. Jacques Derrida a opakování neopakovatelného (2016), Obraz a moc. Rozhovory s francouzskými mysliteli (2015), Partager le visible. Repenser Foucault (2013), či jednou ze spoluautorek kolektivních monografií Kyberfotografie . Neprůhledné médium a technologický realismus (2019) Gilles Deleuze o literatuře: mezi uměním, animalitou a politikou (2018), Vitalita smrti (2018), How to Make our Signs Clear (2017), New Mediation, New Pop-Culture? (2015), Dejiny sociálneho a politického myslenia (2013), Rozum, nerozum a přesvědčivost obrazů (2011), Du Printemps de Prague a la Chute du Mur de Berlin (2009), Paradoxy a hranice racionality (2007) a dalších. Je členkou několika mezinárodních filozofických asociací.
doc. Mgr. Daniela Jobertová, Ph.D.
Absolvovala magisterské studium anglistiky a romanistiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, následně doktorské studium na Divadelní fakultě AMU a zároveň na Univerzitě Paříž VIII – Saint-Denis ve Francii. Dlouhodobě se zabývala francouzskou dramatickou tvorbou, zejména obdobím klasicismu, a také francouzským divadlem druhé poloviny 20. století. Jako překladatelka spolupracovala zejména s divadelním režisérem Radovanem Lipusem, pro něhož překládala hry Marivauxe a Lesage, dále pak překládala např. hry Marguerite Durasové, Bernarda-Marie Koltèse, Pierra de Beaumarchaise, Georgese Feydeaua a další. V současné době vede katedru teorie a kritiky na DAMU, kde učí divadelní kritiku, dějiny divadla, umělecký překlad a odborný překlad; přeložila např. Divadelní slovník Patrice Pavise či – spolu s Janem Hančilem – Americké avantgardní divadlo Arnolda Aronsona . Vydala např. monografii Když mluvit znamená jednat: francouzská dramatická a divadelní tvorba konce 20. století (NAMU: Praha, 2009), je editorkou kolektivní monografie V hlavní roli text: Podoby a proměny scénického čtení (NAMU: Praha, 2014) a spolueditorkou kolektivní monografie Horizonty evropského dramatu: Současný divadelní text mezi dramatickými a postdramatickými tendencemi (NAMU: Praha, 2017). Na AMU uspořádala ve spolupráci s Filosofickým ústavem Akademie věd konferenci Artistic Research: Is There Some Method? (2016). Od roku 2012 je prorektorkou AMU, v letech 2012-2016 pro mezinárodní záležitosti a zajišťování kvality, od roku 2017 pro studijní záležitosti a zajišťování kvality. V současné době je jako pozorovatelka zapojena do společného rozvojového projektu několika českých vysokých škol zaměřeného právě na problematiku akademické integrity a plagiátu.
Ing. Tomáš Langer, Ph.D.
Pedagogicky se dlouhodobě věnuje využívání technologií ve výuce a profesně školnímu managementu, řízení projektů a databázovému zpracování dat. Vystudoval Mezinárodní obchod a Učitelství na Vysoké škole ekonomické v Praze a pedagogické Ph.D. tamtéž se zaměřením na využití metafor a analogií ve vzdělávání. Část profesní dráhy strávil v mezinárodním businessu jako analytik a databázový vývojář, část jako pedagog a manažer ve vyšším odborném a vysokém školství. V současnosti působí na AMU jako manažer a metodik rozsáhlého projektu zaměřeného na vybudování systému zajišťování kvality, reakreditace studijních programů a vývoj studijních opor, a zároveň jako akademický pracovník na VŠE v Praze se zaměřením na tvorbu audiovizuálního vzdělávacího obsahu, learning management systémy a cloudové aplikace ve vzdělávání. Výuce citačních pravidel a využití citačních manažerů se formou workshopů věnuje od roku 2011.
MgA. Mgr. Daniela Machová, Ph.D.
Vystudovala sociologii na FF UK v Praze a v taneční vědu na HAMU. Pět let pracovala jako analytik marketingového výzkumu v mezinárodní agentuře Millward Brown, kde se věnovala kvantitativnímu i kvalitativnímu výzkumu pro klienty Vodafone, Česká spořitelna, Škoda, Cetelem, BEL Sýry, IKEA, Člověk v tísni. Metodologii sociologického výzkumu využívá i ve své badatelské práci, kde se v současnosti zaměřuje na společenský tanec a fenomén tzv. tanečních, v minulosti zkoumala profesi tanečníka, tanečního mistra, taneční studia a taneční publikum. Je redaktorkou a ředitelkou Tanečních aktualit, o. p. s. Publikační činnost: Předávání znalostí mezi tanečními mistry. IN: Národopisná revue , 4/2018; Taneční studia, Struktura a rysy v rámci taneční podnikatelské komunity , Praha 2016; Reflexe polky v tanečních manuálech. IN: Tanec a balet v Čechách, Čechy v tanci a baletu , Praha 2016; Fenomén taneční z pohledu sociálních funkcí v české společnosti 20. a 21. století. IN: Teritoria umění , Praha 2015; Proměny kurzů tance a společenské výchovy pro mládež v Čechách od poloviny 19. století po současnost. IN: Národopisná revue , 3/2015; Svoboda na volné noze versus jistota v angažmá? Sonda do života tanečníků v 21. století v Čechách. IN: Profese tanečníka: mezi obdivem a odsouzením , Praha 2013; Výzkum tanečního publika. Porovnání diváků klasické a alternativní taneční scény. IN: Tanec a společnost, Praha 2009.
Akademie múzických umění v Praze
Malostranské náměstí 259/12
118 00 Praha 1
IČ: 61384984
DIČ: CZ61384984
ID datové schránky: ikwj9fx