Festival Hudební a taneční fakulty (HAMU) ve spolupráci s Environmentálním panelem Akademie múzických umění v Praze
rezervace vstupenek na vybraná představení s omezenou kapacitou https://bit.ly/3ofkMAM
Svět se mění a s ním i způsoby naší kreativní existence v něm. Pandemie, geopolitická situace i nástup umělé inteligence radikálně posouvají životní postoje i návyky nás všech. Proměňuje se vnímání času a také to, jakým způsobem s ním zacházíme. Snad je to právě zvýšená citlivost umělců a umělkyň, kteří se výjimečným způsobem pokoušejí reagovat na aktuální proměny.
(H)AMUFEST vytváří v tomto smyslu novou kontinuitu a přivádí na společné pódium nejmladší generaci umělců napříč múzickými obory. V průběhu jednoho nedělního odpoledne nejenom představí to nejaktuálnější ze svých tvůrčích prací. Pokusí se také společně hledat odpovědi na otázky, jak ve zrychleném světě plném často nepřehledného a nehierarchického datového šumu neztratit prostor pro soustředění a tvůrčí rozvahu. Právě ta může totiž představovat zcela svébytný nástroj k odhalování povahy změn, kterými žijeme.
Bezprostřední napojení (H)AMUFESTu na Environmentální panel AMU se pak pokouší akcentovat tématiku životního prostředí, které je jedním z nejviditelnějších odrazů dalekosáhlých sociokulturních proměn poháněných masivním rozvojem technologií.
Program:
současná hudba, jazz, bicí, divadlo, improvizace, klavír, zpěv, nonverbální divadlo, tanec, elektronika, DJ, zvuková instalace, performance, site specific
Podrobný program:
14:00-14:25 | Partita pro 8+ hlasů | "Detailem vzorce je pohyb." " Čtyřicátý první bod je umístěn mezi čtyřicátým bodem a středobodem spodní části." Amatérský sbor složený ze studentů HAMU, DAMU a jiných univerzit nastudoval Partitu pro osm hlasů, skladbu od mladé skladatelky Caroline Shaw, ve které se prolíná soudobá kompozice s prvky etnické hudby Inuitů, Mongolů a dalších. Shaw říká, že byla inspirována dílem Sola LeWitta, Nástěnnnou kresbou 305 a naší přirozenou touhou propojovat body čarou. "Far and near are all around"... |
14:30-15:00 | H2ospodář | H2ospodář: Interaktivní přednáška na téma Vodní stopaLektoři vás provedou cestou vody od její úpravy na pitnou, přes spotřebu a šetrné hospodaření v domácnostech až po její vyčištění anebo jim pomohou porozumět soužití vody se svou krajinou. |
15:00-15:05 | úvodní slovo rektorka AMU a děkan HAMU | |
15:05-15:55 | Přednáška Zvládnout míň - VŠECHNO SE V DOBRÉ OBRÁTÍ – PhDr. Adam Suchý, psycholog | Žijeme v narcistní civilizaci založené na neklidu a výkonu, na hodnocení a rychlých odměnách. Je to nejlepší možný svět, jaký máme? Proč nefungují návody a rady? Je náš mozek složitý a chytrý, nebo může být všechno ještě docela jinak? Pojďme o sobě na chvíli přemýšlet jako o tvůrcích svého života v osobitém a téměř optimistickém mixu Gestalt psychoterapie a wellbeingu. Dotkneme se v něm i dalších témat, která mohou na uměleckých dílech našich životů zanechávat nepříjemné šmouhy či do nich vnášet neladící tóny. PhDr. Adam Suchý, klinický psycholog, psychoterapeut a soudní znalec. Pracoval ve FN Olomouc, od roku 2008 vede privátní praxi v Prostějově. Působí jako odborný asistent na LF MU Brno a jako trenér a supervizor institutu Dialog (výcvik v Gestalt terapii). Publikuje v populárních i odborných časopisech, je autorem monografie Mediální zlo: mýty a realita (Triton, 2007) a satirického románu Všechno se v dobré obrátí (Albatros média, 2022). Zastupuje ČR v Global Psychology Alliance a je členem dalších odborných společností. Jako paralelní životní linka ho provází literární tvorba (básnické sbírky a almanachy, písňové texty pro interprety české populární hudby, povídky). Rád fotí, věnuje se bojovým sportům, jachtingu a snaží se naučit nebrat sám sebe a svět kolem tak vážně. |
15:05-19:00 | Workshop s Liškou mazanou kurz výroby přírodní kosmetiky | Úvod do světa výroby domácí kosmetiky, vhodný pro začátečnice, začátečníky i pokročilé. Kromě zajímavostí, tipů a triků, které ti předáme , si hlavně odneseš skvělé produkty. |
16:00-17:00 | Eli a kol.: Svět z papíru | Představení Svět z papíru vzniklo s myšlenkou tance na blízko a komunikace s divákem skrz pohyb. Kladli jsme si otázku, jak zpřítomnit, zpřístupnit a dát zažít divákům tanec jako fyzický, kinetický zážitek. Jak narušit hranice mezi jevištěm a hledištěm tak, aby diváci chtěli být součástí toho co se na jevišti děje a mohli si tak zažít pohyb a tanec přímo s tanečníky. Objevili jsme, že prostřednictvím obyčejného papíru postupně zapojujeme diváky do pohybových situací tak, že ztrácí ostych a na konci představení mizí hranice mezi jevištěm a hledištěm. Představení pro děti funguje velmi dobře právě díky tomu, že děti jsou otevřené a bez předsudků vůči divadelním zvyklostem a jsou ochotné společně s tanečníky komunikovat, hrát si i tvořit jednotlivé situace a dává prostor pro fantazii dětí. |
16:00-17:30 | Language Barrier Equal | Když se Čech baví s Ukrajincem anglicky a vypadne jim nějaké slovíčko, často se stane, že ho řeknou svým rodným jazykem a protějšek tomu porozumí. Jak velká a jak propustná je tato bariéra? Jak si porozumět, aby lidé mohli sdílet? Základní slova, jednoduché recepty, příběh o holčičce, která se ztratila své mamince… Spolupráce stávajících studentů a studentek DAMU a FAMU s příchozími studentkami a studenty z divadelních škol v Charkově, Kyjevě a ve Lvově. |
17:00-18:00 | Ptačí sněm | Stůl, kolíčky, tři hlasy, dřevo a kov. Nenápadná hra u dubového stolu se změní v dalekou cestu, když se z kolíků na prádlo a z útržků a shluků slov vyroste hrdinský příběh. Tři dívky, hlasy, dřevo a kov. Tvůrčí tým inspirovaný básní perského mystika a apatikáře Faríduddína Attára zpracoval starou pověst do minimalistické divadelní formy nezávislé na konkrétním divadelním prostoru. (35 min) Tvůrčí tým: Daniela Grohová, Anežka Matoušková, Markéta Labusová, Simona Suchanová, Jana Nunčič, Kristýna Kužvartová DĚDA productions je nově vzniklá umělecká skupina. Skloňuje se DĚDA bez DĚDY jako žena bez ženy. Usiluje o návrat ke kořenům významů slov, navázání pravdivých lidských setkání, znovuobjevování antropologického rozměru divadla. Také navrhuje změnu deklinačního modelu v maskulínu ze vzoru předseda na artista. |
17:00-17:50 | Veronika Knytlová a kol.: Kaleidoscope | Projekt Kaleidoscope je experiment oscilující na hraně workshopu a performance. Přijďte si zahrát tak trochu na choreografa a skládat a pozorovat pohybové vzory podobně, jako barevné plošky skrz broušené sklo krasohledu. Toto abstraktní dílo je pozvánkou studentů HAMU jak na podívanou na scéně, tak zároveň a v téže chvíli do ateliéru mladých tvůrců. Přijďte se tohoto nevšedního uměleckého zážitku zúčastnit a pokud máte po ruce děti, vezměte je s sebou. Své mobilní telefony nechte zapnuté, budete je potřebovat. |
18:00 - 18:10 | Věra Ondrašíková & Kolektiv | Mnohým z nás se při pomyšlení na nejznámější, ikonické prostředí divadelního jeviště 20. století vybaví osamělý uschlý strom v Beckettově Čekání na Godota. Je svědkem doby a jejích osudových zvratů a porážek. Choreografka a tanečnice Věra Ondrašíková v inscenaci obsadila strom do řady tanečních rolí, ve kterých se mění nejen jeho funkce a významy, ale také jeho zázračné proměny v čase. Je svědkem emotivního tance na počest zázraků přírody. O stromech a lidech z jiné perspektivy… Adaptace divadelní inscenace Witness pro nedivadelní prostory. Stories je audiovizuální pohybové představení v choreografii Věry Ondrašíkové s živou hudbou Filipa Míška (Khoiba). Důležitým prvkem inscenace je práce se světelným designem. Choreografie vychází částečně z původní inscenace, ale mnohem více z dispozic nového prostoru (vnitřní nebo vnější), v reakci na jeho architekturu a na posunutou úlohu stromu jako „partnera“. Protože zde půjde o práci se skutečně živou materií, otevírají se i nové významové polohy – strom jako entita, která má svou paměť, která je svědkem doby, nese stopy událostí, může hovořit beze slov. Adaptace Stories (Witness) vznikla mimo jiné z potřeby souboru mít na repertoáru dílo, které bude dobře přenositelné a nebudou jej svazovat příliš složité technologické či prostorové požadavky. Takové, které bude moci zakořenit zkrátka všude. Tvůrčí tým vychází ze zkušeností, kdy byla upravená verze její úspěšné inscenace GUIDE uvedena na festivalu světla LIGHT NIGHT LEEDS a CULTURE NIGHT v Litvě a během jednoho dne ji shlédlo více jak 1500 diváků. |
18:15-18:30 | Michaela Dzurovčínová Out of Comfort |
Strach z odlišnosti v nás zapíná automatický ochranný systém. Jiné chování, jiný pohled,
jiné potřeby nahlodávají naši jistotu o řádu světa. Zpochybňují naše ideály, mění významy. Co by se stalo, kdybychom se zkusili s tímto strachem neztotožňovat? Místo okamžitého soudu, který nám automaticky zaplní mysl a ovlivní naše chování, začít více pozorovat, hledat možnosti jak porozumět, pracovat na schopnosti tolerance? Chyby a nedokonalosti začali vnímat jako akt tvořivosti? Toto tanečně-hudební improvizované představení je o naprostém propojení a přijetí nedokonalosti jako nového ideálu. Hudebníci a tanečníci fungují jako jedno ucelené těleso, skupina, která společně vytváří jedinečný neopakovatelný okamžik. Jedná se o work-in-progress magisterské choreografie. Premiéra v květnu 2024. Tento projekt vznikl na Akademii múzických umění v Praze v rámci projektu podpořeného z prostředků na specifický vysokoškolský výzkum. / This project was produced at the Academy of Performing Arts in Prague as part of a project supported by funds for specific university research. |
18:30-18:40 | Střet |
Tři studentky katedry nonverbálního divadla HAMU naráží na své tělesné hranice skrze balanční a další akrobatické artikulace. Performance ‚Střet‘ je snaha o vytvoření dramatických situací pomocí akrobacie. Je to aktuální fáze procesu zdokonalování fyzických dovedností a schopnosti kompozice s objektem studentek 2. a 3. ročníku.
Obsazení: Adéla Vávrová Eliška Švecová Jana Štofaniková Coaching & Supervize: Jan Jirák |
18:45-19:45 | Koncertní blok katedry klávesových nástrojů |
Miloslav Kabeláč: Suita op. 5, č. 1
Milena Kharaneka Fryderyk Chopin: Balada g moll, op. 23 Vojtěch Trubač Alexandr Nikolajevič Skrjabin: Dvě poemy op. 32 Eliška Tkadlčíková György Ligeti: Arc en ciel Nina Honová Fryderyk Chopin: Barcarola Fis dur, op. 60 Marie Šumníková Maurice Ravel: Bárka na oceánu (z cyklu Zrcadla) Jana Otáhalová Toru Takemitsu: Rain Tree Sketch I. Claude Debussy: Ohňostroj (z cyklu Preludia) Matouš Zukal |
19:00-20:30 | Slavnost kynutí |
Slavnost kynutí je performativní hudební událost pro Prague Quiet Music Collective ve složení basklarinet, viola da gamba, housle a kontrabas. Naším hlavním tématem je život
kváskového chleba od těsta až po upečení. Struktura těsta je ve vizuální juxtapozici s tělem, kůží, povrchem země, dřevem a dalšími syrovými materiály a strukturami. Zvukové materiály čtyř hudebníků vycházejí ze spektrální analýzy nahrávek kynutí a jsou zároveň určovány chováním přítomného těsta. V projektu usilujeme o udržitelnost a neplýtvání materiály. Na složce zvukového a obrazového zpracování materiálu spolupracuje Markéta Labusová z katedry skladby a Pietro Nacca. Jedná se o premiéru. |
19:50-20:30 | AKUSMONIUM: SKLADBY V PROSTORU | Večer akusmatických skladeb v prostorovém ozvučení v Galerii HAMU. Skladby jsou výsledkem studentských prací z dílny Kompoziční praxe elektroakustické hudby [KPEA] a Pokročilé metody hudebního programování [PMHP]. Závěrečnou skladbu okno, okno, okno poskytl bývalý absolvent katedry skladby Gilberto Agostinho, který působí v Londýně. |
20:35-21:15 | IMPE Ensemble |
IMPE Ensemble funguje v proměnlivém složení asi tři čtvrtě roku a těžištěm jeho činnosti je interpretace grafických partitur a open scores. Členové ansámblu mají zkušenosti s různými typy hudby s větším či menším podílem improvizace – a právě strukturovaná improvizace (většinou ohraničená časovými úseky, tónovým výběrem, danou artikulací) je polem, ve kterém se scházíme.
Dnes večer hrajeme skladby, o kterých se domníváme, že jsou dobré sub specie aeternitatis. Structures, Pages (… and Improvisations) Daniela Mateje nabízí hudebníkovi návod, jak strukturovaně uchopit cizí materiál (nejlépe atonálního typu) a přitom neztratit souvislosti ani fantazii. Hudba Elliotta Sharpa je stejně nepředvídatelná jako její autor. Feedback 21 osciluje mezi heterofonií rytmických patternů a mikrotonálně rozlaďovanými drony, jejichž energie je ovšem spíše hypnotická než meditativní. Michal Nejtek Playlist: 1, Daniel Matej: Structures, Pages (… and Improvisations) (2010/2013) 2, Elliott Sharp: Feedback 21 (2021) Ensemble: Michal Prokop – flétna, Markéta Labusová – housle, Jana Havláková – housle, Martin Debřička – tenorsaxofon, Juraj Gažmerčík – akustická kytara, perkuse, Jan Bára – elektrická kytara, Filip Tománek – perkuse, Chao Tzu Han – melodika, Yelyzaveta Liakh – klávesy, Matyáš Meinczinger – klávesy, Klára Pudláková – kontrabas |
21:20-22:00 | HEJNO |
Hejno je pětihlavá avantgardní bestie. Jedná se o agresivní hudbu, která ale dokáže být částmi i velmi tklivá a něžná, a tyto nálady a barvy se neustále proměňují v toku písní a improvizace.
Nela Dusová, Martin Debřička, Honza Michálek – saxofony Klára Pudláková – kontrabas Petr Balhar – bicí |
21:30-22:00 | Left Out |
Autorské představení studentek III. ročníku KND / A. Bočková, M. Habartová, D. Kolková, K. Paličková, A. Tomsová, A. Vávrová
Dramaturgická a režijní supervize / J. Šiktancová a E. Vavříková Jste raději pro, anebo proti? Je to argument nebo Váš názor? Které vaše přesvědčení se nesnese se společenskými konvencemi? Kdy jste poprvé pocítil/a, že jste mocný/á? A kdy jste se cítil/a obzvlášť bezmocný/á? „V některých zemích světa jsou ženy vyřazeny z veřejného života prostřednictvím nařízení vydaných vládou. Nařízení zahrnují zákaz vzdělávání a zaměstnávání žen, cestování na dlouhé vzdálenosti bez mužského doprovodu a omezují pravidla oblékání.“ Sraz diváků ve 21.30 u galerie GAMU. Start představení v ulici na Tržišti – před Americkou ambasádou. Délka cca 30 min. |
22:00-23:00 | koncert katedry bicích nástrojů |
Katedra bicích nástrojů HAMU
Bubeníci vezmou návštěvníky (H)AMU FESTu na výlet – do hlubin duše i napříč kontinenty. Skupina Wadaiko yosa-yosa se specializuje na tradiční styl japonského bubnování na autentické hudební nástroje. Respekt a obdiv pradávných tradic návštěvníkům představí s ohnivou energií. Studenti katedry bicích nástrojů HAMU vtáhnou přítomné do klidné, až meditativní zvukové krajiny – skrze běžně používané, ale i přímo pro tuto příležitost vyrobené hudební a zvukomalebné nástroje. V rámci bubenicko-perkusivní produkce zazní i skladba, jejíž vznik byl inspirován hladomorem v Etiopii v 80. letech. |
23:00-00:00 | Predskokan Otrok – Stavoprojekt | Predskokan otrok je elektronický experimentálny projekt skladateľa a saxofonistu Miroslava Tótha, ktorý vytvára živú performanciu zmiešaním podôb IDM, techna, glitcha, drone ambientu alebo generatívnej hudby. Počin vznikol ako vízia sociálneho experimentu, kedy Tóth hral pre generáciu mladšieho publika na techno akciách. Skúmal pritom otázku, kto v publiku je takzvaný predskokan a kto otrok. V súčasnosti spolupracuje s Luciou Mlynčekovou na treťom albume s názvom Stavoprojekt. Inšpiráciou pre skladby mu bol Luciin výskum najmä archívnych materiálov architektúry v bývalom Československu. Vizuálne sa tieto výkresy stanú nielen predlohou video mappingu koncertného priestoru, ale ovplyvnia aj samotné skladby. Hudobno-vizuálne dielo sa tak stáva ich prvým spoločným umeleckým výstupom. |
Boh vajec + sklobeton = Formačka | Slam poetry, dekonštrukcia dychovky slovenského malomesta a techno. To sú základné piliere hudobnej performance Richarda Grimma a Františka Pisaroviča. Ich tempo je vražedné, ich koncerty sú krátke, ich rodisko je Senica. |
Akademie múzických umění v Praze
Malostranské náměstí 259/12
118 00 Praha 1
IČ: 61384984
DIČ: CZ61384984
ID datové schránky: ikwj9fx